6 تعليقات

ما هو ايمان الكنيسة الاولي عن جسد ودم المسيح هل هو جسد ودم حقيقي؟

Capture

جسد ودم المسيح عند الاباء

ما هو ايمان الكنيسة الاولي عن جسد ودم المسيح هل هو جسد ودم حقيقي؟

 

هذا السؤال ممتاز فلو اردنا ان نتعامل مع حقائق الايمان المسيحي ينبغي ان نرجع للكنيسة لاولي فهم الذين تسلموا الايمان من الرسل ويتميزون بنقاوة الايمان .الكنيسة الاولي تعتقد بان ربنا يسوع المسيح بفعل الروح القدس حقاً حاضر بالحقيقة في تكريس الخبر والخمر ليكونوا جسده ودمه .وهذا التحول سري او سرائري .ومن يهاجم ان الجسد حقيقي هو يخالف الكتاب المقدس فالكتاب المقدس ذكر في مواضع متعدده مؤكداً ان جسد المسيح ودمه حقيقي .

فيقول بولس الرسول في كورنثوس الاولي 10

١٦‏كَأْسُ الْبَرَكَةِ الَّتِي نُبَارِكُهَا، أَلَيْسَتْ هِيَ شَرِكَةَ دَمِ الْمَسِيحِ؟ الْخُبْزُ الَّذِي نَكْسِرُهُ، أَلَيْسَ هُوَ شَرِكَةَ جَسَدِ الْمَسِيحِ؟

١٧‏فَإِنَّنَا نَحْنُ الْكَثِيرِينَ خُبْزٌ وَاحِدٌ، جَسَدٌ وَاحِدٌ، لأَنَّنَا جَمِيعَنَا نَشْتَرِكُ فِي الْخُبْزِ الْوَاحِدِ.

وفي كورنثوس الاولي 11

٢٣‏لأَنَّنِي تَسَلَّمْتُ مِنَ الرَّبِّ مَا سَلَّمْتُكُمْ أَيْضًا: إِنَّ الرَّبَّ يَسُوعَ فِي اللَّيْلَةِ الَّتِي أُسْلِمَ فِيهَا، أَخَذَ خُبْزًا

٢٤‏وَشَكَرَ فَكَسَّرَ، وَقَالَ:”خُذُوا كُلُوا هذَا هُوَ جَسَدِي الْمَكْسُورُ لأَجْلِكُمُ. اصْنَعُوا هذَا لِذِكْرِي”.

ويوحنا 6 :  32  – 71

٥١‏أَنَا هُوَ الْخُبْزُ الْحَيُّ الَّذِي نَزَلَ مِنَ السَّمَاءِ. إِنْ أَكَلَ أَحَدٌ مِنْ هذَا الْخُبْزِ يَحْيَا إِلَى الأَبَدِ. وَالْخُبْزُ الَّذِي أَنَا أُعْطِي هُوَ جَسَدِي الَّذِي أَبْذِلُهُ مِنْ أَجْلِ حَيَاةِ الْعَالَمِ”.

٥٣‏فَقَالَ لَهُمْ يَسُوعُ:”الْحَقَّ الْحَقَّ أَقُولُ لَكُمْ: إِنْ لَمْ تَأْكُلُوا جَسَدَ ابْنِ الإِنْسَانِ وَتَشْرَبُوا دَمَهُ، فَلَيْسَ لَكُمْ حَيَاةٌ فِيكُمْ.

٥٤‏مَنْ يَأْكُلُ جَسَدِي وَيَشْرَبُ دَمِي فَلَهُ حَيَاةٌ أَبَدِيَّةٌ، وَأَنَا أُقِيمُهُ فِي الْيَوْمِ الأَخِيرِ،

٥٥‏لأَنَّ جَسَدِي مَأْكَلٌ حَق÷ وَدَمِي مَشْرَبٌ حَق÷.

٥٦‏مَنْ يَأْكُلْ جَسَدِي وَيَشْرَبْ دَمِي يَثْبُتْ فِيَّ وَأَنَا فِيهِ.

وشهد اباء الكنيسة علي تلك الحقائق في وقت مبكر ان جسد المسيح ودمه هو حقيقي لكنه سر.

ويقول لنا احد المؤرخين الذي له احترامه وهو J. N. D. Kelly

“Eucharistic teaching, it should be understood at the outset, was in general unquestioningly realist, i.e., the consecrated bread and wine were taken to be, and were treated and designated as, the Savior’s body and blood.”

Early Christian Doctrines, 440

“تعليم الافخارستيا ينبغي ان نفهم في بدايته ,فكانت الافخارستيا في العموم حقيقية بشكل مطلق .ويتم تكريس الخبز والخمر ويسموا جسد ودم المخلص  “

البروفيسور كيلي بالتاكيد تقيميه صحيح وذلك من خلال دراسة اقوال الاباء في وقت مبكر وينبغي مراعاه الاسماء بعناية لتحديد كتابتهم المبكره جداً .

اغناطيوس الانطاكي

“I have no taste for corruptible food nor for the pleasures of this life. I desire the bread of God, which is the flesh of Jesus Christ, who was of the seed of David; and for drink I desire his blood, which is love incorruptible” (Letter to the Romans 7:3 [A.D. 110).

” لم يعد يروقني طعم الغذاء الذي يفنى ولا ملذات هذه الحياة. أنى أريد خبز الله الذي هو جسد يسوع المسيح، الذي من نسل داود، كما أنى أريد شراب دمه الذي هو الحب الذي لا يزول ” (رومية  7

ويقول

“Take note of those who hold heterodox opinions on the grace of Jesus Christ which has come to us, and see how contrary their opinions are to the mind of God…They abstain from the Eucharist and from prayer because they do not confess that the Eucharist is the flesh of our Savior Jesus Christ, flesh which suffered for our sins and which that Father, in his goodness, raised up again. They who deny the gift of God are perishing in their disputes” (Letter to the Smyrnaeans 6:2–7:1 [A.D. 110(.

” ضعوا في الاعتبار من يحمل أفكاراً مخالفة لنعمة يسوع المسيح التي حلت علينا … امنعوا هؤلاء عن الأفخارستيا والصلاة لأنهم لا يعترفون أن الأفخارستيا هي جسد مخلصنا يسوع المسيح، الجسد الذي تألم لأجل خطايانا وأقامه الآب بصلاحه من الموت، أولئك الذين ينكرون عطية الله يهلكون في مجادلاتهم … الرسالة الي سيمرنا

القديس يوستينوس الشهيد

“We call this food Eucharist, and no one else is permitted to partake of it, except one who believes our teaching to be true and who has been washed in the washing which is for the remission of sins and for regeneration [i.e., has received baptism] and is thereby living as Christ enjoined. For not as common bread nor common drink do we receive these; but since Jesus Christ our Savior was made incarnate by the word of God and had both flesh and blood for our salvation, so too, as we have been taught, the food which has been made into the Eucharist by the Eucharistic prayer set down by him, and by the change of which our blood and flesh is nurtured, is both the flesh and the blood of that incarnated Jesus” (First Apology 66 [A.D. 151).

هذا الخبز الذي نسميه الأفخارستيا لا يسمح لأحد أن يشارك فيه سوى الذين يؤمنون أن ما نبشر به هو حق، الذي اغتسلوا من خطاياهم بالميلاد الجديد، والذين يعيشون بحسب ما سلمه لنا المسيح. فأننا لم نتسلم هذه الأشياء كخبز عادى وشراب عادى، بل كما صار مخلصنا يسوع المسيح جسداً بكلمة الله وأتخذ جسداً ودماً من أجل خلاصنا، هكذا تعلمنا أيضاً أن الخبز الآتي منه والذي منه يتغذى جسدنا ودمنا، يقدس بكلمة الصلاة ويصبح بعد التحول (الاستحالة) هو جسد ودم يسوع المتجسد ذاته.

وهكذا بقية اقوال الكنيسة سنضعها باللغة الانجليزية للسهوله

St. Irenaeus of Lyon
“If the Lord were from other than the Father, how could he rightly take bread, which is of the same creation as our own, and confess it to be his body and affirm that the mixture in the cup is his blood?” (Against Heresies 4:33–32 [A.D. 189]).

“He has declared the cup, a part of creation, to be his own blood, from which he causes our blood to flow; and the bread, a part of creation, he has established as his own body, from which he gives increase unto our bodies. When, therefore, the mixed cup [wine and water] and the baked bread receives the Word of God and becomes the Eucharist, the body of Christ, and from these the substance of our flesh is increased and supported, how can they say that the flesh is not capable of receiving the gift of God, which is eternal life—flesh which is nourished by the body and blood of the Lord, and is in fact a member of him?” (ibid., 5:2). 

Clement of Alexandria
“’Eat my flesh,’ [Jesus] says, ‘and drink my blood.’ The Lord supplies us with these intimate nutrients, he delivers over his flesh and pours out his blood, and nothing is lacking for the growth of his children” (The Instructor of Children 1:6:43:3 [A.D. 191]). 

St. Cyprian of Carthage
“He [Paul] threatens, moreover, the stubborn and forward, and denounces them, saying, ‘Whosoever eats the bread or drinks the cup of the Lord unworthily, is guilty of the body and blood of the Lord’ [1 Cor. 11:27]. All these warnings being scorned and contemned—[lapsed Christians will often take Communion] before their sin is expiated, before confession has been made of their crime, before their conscience has been purged by sacrifice and by the hand of the priest, before the offense of an angry and threatening Lord has been appeased, [and so] violence is done to his body and blood; and they sin now against their Lord more with their hand and mouth than when they denied their Lord” (The Lapsed 15–16 [A.D. 251]). 

 Aphraahat the Persian Sage
“After having spoken thus [at the Last Supper], the Lord rose up from the place where he had made the Passover and had given his body as food and his blood as drink, and he went with his disciples to the place where he was to be arrested. But he ate of his own body and drank of his own blood, while he was pondering on the dead. With his own hands the Lord presented his own body to be eaten, and before he was crucified he gave his blood as drink” (Treatises 12:6 [A.D. 340]). 

 St. Cyril of Jerusalem
“The bread and the wine of the Eucharist before the holy invocation of the adorable Trinity were simple bread and wine, but the invocation having been made, the bread becomes the body of Christ and the wine the blood of Christ” (Catechetical Lectures 19:7 [A.D. 350]).

“Do not, therefore, regard the bread and wine as simply that; for they are, according to the Master’s declaration, the body and blood of Christ. Even though the senses suggest to you the other, let faith make you firm. Do not judge in this matter by taste, but be fully assured by the faith, not doubting that you have been deemed worthy of the body and blood of Christ…[Since you are] fully convinced that the apparent bread is not bread, even though it is sensible to the taste, but the body of Christ, and that the apparent wine is not wine, even though the taste would have it so,…partake of that bread as something spiritual, and put a cheerful face on your soul” (ibid., 22:6, 9). 

St. Ambrose of Milan
“Perhaps you may be saying, ‘I see something else; how can you assure me that I am receiving the body of Christ?’ It but remains for us to prove it. And how many are the examples we might use!…Christ is in that sacrament, because it is the body of Christ” (The Mysteries 9:50, 58 [A.D. 390]). 

Bl. Augustine of Hippo
“I promised you [new Christians], who have now been baptized, a sermon in which I would explain the sacrament of the Lord’s Table….That bread which you see on the altar, having been sanctified by the word of God, is the body of Christ. That chalice, or rather, what is in that chalice, having been sanctified by the word of God, is the blood of Christ” (Sermons 227 [A.D. 411]).

“What you see is the bread and the chalice; that is what your own eyes report to you. But what your faith obliges you to accept is that the bread is the body of Christ and the chalice is the blood of Christ. This has been said very briefly, which may perhaps be sufficient for faith; yet faith does not desire instruction” (ibid., 272). 

Council of Ephesus
“We will necessarily add this also. Proclaiming the death, according to the flesh, of the only-begotten Son of God, that is Jesus Christ, confessing his resurrection from the dead, and his ascension into heaven, we offer the unbloody sacrifice in the churches, and so go on to the mystical thanksgivings, and are sanctified, having received his holy flesh and the precious blood of Christ the Savior of us all. And not as common flesh do we receive it; God forbid: nor as of a man sanctified and associated with the Word according to the unity of worth, or as having a divine indwelling, but as truly the life-giving and very flesh of the Word himself. For he is the life according to his nature as God, and when he became united to his flesh, he made it also to be life-giving” (Session 1, Letter of Cyril to Nestorius [A.D. 431]).

مقالة مترجمة بعنوان

The Church Fathers on the Holy Eucharist . Fr. Joseph Bittle

 

6 comments on “ما هو ايمان الكنيسة الاولي عن جسد ودم المسيح هل هو جسد ودم حقيقي؟

  1. جسد و دم يسوع المسيح يشير فقط إلى روح المسيح الذي كان و ما زال في يسوع المسيح. فهو لا يشير مطلقا إلى دمه و جسده المادي.

  2. الايات واضحة اخي مع الشرح الابائي حتي كيلفن كان بيؤمن بهذا الكلام والاية واضحة جدا
    ٥٥‏لأَنَّ جَسَدِي مَأْكَلٌ حَق÷ وَدَمِي مَشْرَبٌ حَق÷.

  3. اقتباس غير دقيق من J.N.D Kelly ( واللي هو فعلاً اهم وأكثر مرجع قبولاً للآبائيات) لانه عرض الاقوال اللي تم تأويلها من الكنائس التقليدية علي انها تؤيد فكرة الاستحالة لدم وجسد حقيقي بدون الإشارة للآباء اللي كتبوا بشكل مباشر عن الرمزية في مائدة عشاء الرب زي غريغوري النزيانزي و ايوستاثيوس اسقف إنطاكية وكيرلس الأورشليمي بل هناك إشارة من البابا اثانسيوس نفسه عن رمزية الطقس.

    تأويل غير دقيق للنص الكتابي الذي يتحدث بشكل رمزي عن شركة جسد ودم المسيح المرموز له بالخبز والخمر

    اقدم وثيقة للممارسات المسيحية الديداخي لم تذكر اي شئ عن الاستحالة او ليتورجي لتحويل الخبز والخمر لجسد ودم حقيقين

    • قال المسيح جسدي ماكل حق ودمي مشرب حق نترك الرب ونصدقك انت ؟
      من الواضح عدم قراءتك للديداخي او الدسقولية التي اكدت ان جسد الرب حقيقي ودمه بدليل
      ? ” لا يأكل أحد من سر شكركم (أي الأفخارستيا) غير المعمدين باسم الرب، لأنه قال (أي الرب يسوع المسيح) ” لا تعطوا ما هو مقدس للكلاب ” (ف5: 9).
      اذا كان رمزي لماذا ستمنع غير المعمدين ؟
      في تعليقات القمص عبد المسيح علي المسئلة قال
      ثم تؤكد (الدياديكية) على حتمية الاعتراف بالخطايا قبل التناول من هذا السر حتى لا يتقدم إلى التناول إلا من كان تائباً ومستعداً وطاهراً فقط ” اجتمعوا معاًُ في يوم الرب (يوم الأحد) لتكسروا الخبز وتقدموا الشكر (الأفخارستيا)، ولكن اعترفوا بخطاياكم أولاً لتكون تقدمتكم (ذبيحتكم) نقية، من كان منكم على خلاف مع أخيه لا يدخل اجتماعكم قبل أن يتصالحا معاً، حتى لا تكون تقدمتكم (ذبيحتكم) باطلة، فقد قال الرب ” في كل مكان قدموا لي تقدمه (ذبيحة) طاهرة لأني ملك عظيم يقول الرب وأسمى ممجد بين الأمم (ملا11: 1) ” (ف14).
      وبخصوص ذكرك عن اثناسيوس لم تاتي بمرجع بل يقول القمص عبد المسيح بسيط
      القديس أثناسيوس الرسولي

      ويشرح القديس أثناسيوس الرسولي (318 – 373م) كيفية استحالة (تحول) (تحول) الخبز والخمر إلى جسد الرب ودمه في هذا السر الإلهي فيقول: في عظه له للمعمدين حديثاً ” سترون الكهنة يحضرون الخبز وكأساً من الخمر ويضعونها على المائدة. وما دامت الصلوات والتضرعات لم تبدأ بعد لا يوجد سوى الخبز والخمر. ولكن بعد أن تتم الصلاة العظيمة والعجيبة يتحول الخبز إلى جسد والخمر إلى دم ربنا يسوع المسيح، فلنقترب من الأسرار، فالخبز والخمر يظلان كما هما ببساطة (خبز وخمر) ما دامت الصلاة لم تبدأ ولكن بعد الصلاة العظيمة والتوسلات المقدسة ينزل الكلمة إلى الخبز والخمر وكذا يتحول جسده “(21).

      ? ويقول في رسالة له إلى سيرابيون عن الجسد والدم ” وهنا أيضاً يستعمل الرب الاصطلاحين فيما يخص نفسه: الجسد والروح، وهو يميز الروح مما للجسد حتى يؤمنوا بما هو ليس منظور. وهكذا يفهمون أن ما يقوله ليس جسدياً بل روحياً، وإلا فالجسد إذا أخذ على أنه طعام فكم يكفي من الناس؟ وأن صار طعاماً فهل يكفي العالم كله؟ ولكن لهذا السبب عينه يذكر الرب صعود ابن الإنسان إلى السماء، وذلك لكي يجذب أفكارهم بعيداً عن مستوى الجسديات، ومن هنا يستطيعون أن يفهموا أن الجسد الذي يذكره هو سمائي، من فوق، وأنه طعام روحاني يعطى على يديه، ” لأن الكلام الذي قلته لكم هو روح وحياة “. وهذا يمكن أن يقال هكذا (أن ما أستعلن لكم منى) وما سيعطى من أجل خلاص العالم هو جسدي الذي أنا لابسه، وهذا الجسد والدم الذي منه، سوف يعطى لكم روحياً على يدي كطعام حتى ينتقل إلى كل واحد روحياً ويصير للجميع حافظاً للقيامة التي للحياة الأبدية “(22).
      بخصوص ما ذكرته عن النزينزي عليك اتيان المرجع والمصدر للقول … فالتعليم الذي ذكرته غير اكاديمي اخي

  4. الإفخارستيا ليست رمز بل جسد ودم حقيقي لــ القديس يوحنا ذهبي الفم .
    “و إن سألت وما هو قوله ” لأَنَّ جَسَدِي مَأْكَلٌ حَقٌ وَدَمِي مَشْرَبٌ حَقٌ “( يو6 :55)؟. أجبتك: أما أنه يريد أن يقول: أن الأكل الحقيقي هذا هو الذي يخلص نفوسكم، وإما يريد أن يؤكد لهم الكلمات التي قالها، حتى لا يظنوا أن القول الذي يقوله لهم هو رمز غامض أو مَثل، ولكن يلزمهم إضطراراً أن يأكلوا جسدهُ”.
    العظة 47 على انجيل يوحنا (PG 59)
    كلام يوحنا ذهبي الفم
    N.P.N.F,Series I,Volume XIV,John vi. 53, 54

  5. The Didache(c. 90 A.D.)

    But concerning the Eucharist, after this fashion give ye thanks.

    First, concerning the cup. We thank thee, our Father, for the holy vine, David thy Son, which thou hast made known unto us through Jesus Christ thy Son; to thee be the glory for ever.

    And concerning the broken bread. We thank thee, our Father, for the life and knowledge which thou hast made known unto us through Jesus thy Son; to thee be the glory for ever.

    As this broken bread was once scattered on the mountains, and after it had been brought together became one, so may thy Church be gathered together from the ends of the earth unto thy kingdom; for thine is the glory, and the power, through Jesus Christ, for ever.

    And let none eat or drink of your Eucharist but such as have been baptized into the name of the Lord, for of a truth the Lord hath said concerning this, Give not that which is holy unto dogs. ( 9:1-5)

    On the Lord’s Day of the Lord gather together, break bread and give thanks, after confessing your transgressions SO THAT YOUR SACRIFICE MAY BE PURE. Let no one who has a quarrel with his neighbor join you until he is reconciled by the Lord: “In every place and time let there be OFFERED TO ME A CLEAN SACRIFICE. For I am Great King,” says the Lord, “and My name is wonderful among the Gentiles.” (14:1-2)

أضف تعليقاً

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s

%d مدونون معجبون بهذه: