أضف تعليق

الرد اليهودي علي شبهة هل كان لميكال اولاد خمسة ؟

الرد علي شبهة اله النصارى مش عارف يفرق بين وحدة واختها !شبهة ميكال وابنائها الخمسة الرد اليهودي ؟

زعم المعترض ان الاله لا يعلم الفرق . ناسباً جهله ومسقطاً اياه علي جلال الله كلي العلم !وما جعله يتخبط بالاكثر هو الغاء التبني فليس لدينا وقت لنذكر الاسباب التي تستدعي الاستعجاب في قضية الغاء التبني . فكلمة التبني Huiothesia أي ان شخص يكون في موضع الابن .ويمتد التبني في السياق الكتابي ليشمل موسي فقد ربته ابنة فرعون .فكان يدعي ابن لابنة فرعون فحين كبر ليدخل مع الشعب في المذله رفض اللقب ليكون معهم متساوي بحسب العبرانين 11 : 24 استير، وهى فتاة كانت يتيمة الأبوين و تبناها ابن عمها مردخاي ( استير 2 : 7و 15 . وغيرها من ايات تدل علي فعل التبني النبيل الذي يرفضه البعض نتيجة قصة غير منطقية وغير عقلانية .ساتناول الرد اليهودي فقط وسنكتفي به .

 اولا راي الرابي يوسي .

according to Rabbi Yossi David married Michal only after her sister had five children from Adriel and died. Michal later brought up the five children as her own. The commentators

وفقاً للرابي يوسي دافيد ان داود تزوج فقط ميكال بعد ان كان لاختها خمسه ابناء و ماتت . وميكال في وقتاً لاحق قد ربت الخمس اولاد كانهم لها .

المرجع

Yad Ramah, Tosafot Harosh.

ثانياً تفسير الرابي راشي

Sons of Michal, the daughter of Shaul who had bore them to Adriel. Did Michal give birth [to these children]? It was Meirav who bore [those children] to [Adriel]. [The explanation is] that Meirav gave birth [to them] and Michal16 raised them, that is why they are called by her name because someone who raises male and female orphans in their house it is considered as if that person gave birth [to the child] and [the child] is called by his name.”

ان ميراب هي من ولدتهم لكن ميكال هي من ربتهم . ولذلك يطلق اسمها عليهم . لان الشخص الذي يربي الايتام الذكور والاناث في بيته يعتبر كانه انجبهم ويدعي الطفل باسمه .

ثالثاً في Sanhedrin 19b.

    “The Gemara asks: And according to Rabbi Yehoshua ben Korḥa as well, isn’t it written: “And the five sons of Michal, daughter of Saul, whom she bore to Adriel” (II Samuel 21:8). Rabbi Yehoshua ben Korḥa could have said to you to understand it this way: And did Michal give birth to these children? But didn’t Merab give birth to them for Adriel? Rather, Merab gave birth to them and died, and Michal raised them in her house. Therefore, the children were called by her name, to teach you that with regard to anyone who raises an orphan in his house, the verse ascribes him credit as if he gave birth to him.”

هل انجبت ميكال هؤلاء الاولاد ؟ لقد ربتهم ميكال في منزلها . لذلك يدعي الاولاد باسمها . وهذا اشارة الي اعلامكم بانه من ياوي يتيم في منزله يدعي باسمه . فالاية تنسب اليها الفضل كما لو كانت قد ولدتهم .

رابعاُ في Ein Yaakov Sanhedrin, Chapter 2 Midrash

اليس ميراب هي من حملت بالاولاد الخمسة ؟

    Was it not Merab who bore them?

  1. Joshua will answer that Merab bore them and Michal merely brought them up, and therefore they bore the name of Michal. This is to teach you that the one who brings up an orphan is considered by Scriptures as if he bore the child. R. Chanina says: “This is inferred from (Ruth 4, 17) There hath been a son born unto Naomi, etc.

    Did, then, Naomi bear him? Was it not, in fact, Ruth who bore him? Therefore we must say that, though Ruth bore him, he was nevertheless brought up by Naomi, and therefore is he called after her.” R. Jochanan said: “From the following (I Chr. 4, 18) And his wife the Jewess bore Jered the father of Gedor, and Heber the father, etc., and these are the sons of Bithiah, the daughter of Pharaoh, whom Mered had taken [for wife]. Mered refers to Caleb, and why was he called Mered (rebel)?

    Because he rebelled against the accusation of the spies. And was he then born of Bithiah? Behold he was born of Jochcbed? We must therefore say that, though he was born of Jochebed, he was nevertheless raised by Bithiah, and therefore he is called after her name.” R. Eliezer said: From the following (Ps. 77, 16) Thou hast with Thine arm redeemed Thy people, the sons of Jacob and Joseph. Selah, Were they, then, born to Joseph, and not to Jacob? They were born to Jacob, but Joseph fed them, and therefore they were named after him.”

يجيب الرابي جوشوا ان ميراب قد ولدتهم لكن ميكال هي من ربتهم ولذلك حملوا اسم ميكال .فالذي يربي يتيم في بيته يعتبره الكتاب كما انه انجب هذا اليتيم .ويقول الرابي R. Chanina ان هذا التشريع مستنبط من سفر راعوث 4 : 17

17 وَسَمَّتْهُ الْجَارَاتُ اسْمًا قَائِلاَتٍ: «قَدْ وُلِدَ ابْنٌ لِنُعْمِي» وَدَعَوْنَ اسْمَهُ عُوبِيدَ.فهل نعمي هي من حملت به ام راعوث ؟فراعوث انجبته لكن نعمي ربته لذلك تم نسبه الي نعمي .

وقال الرابي R. Jochanan

ان هذا مستمد من اخبار الايام الاول 4 : 18 وَامْرَأَتُهُ الْيَهُودِيَّةُ وَلَدَتْ يَارِدَ أَبَا جَدُورَ، وَحَابِرَ أَبَا سُوكُوَ، وَيَقُوثِيئِيلَ أَبَا زَانُوحَ.

هذان ابناء بِثيَةَ بنت فرعون التي كان قد اتخذها مارد زوجه له .فهل ولدتهم بثيه ؟

اذا في النهاية من رحمة الرب انه شرع التبني . وتربية الطفل اليتيم كابن له اسم وله امتيازاته . واعطي للاب وللام الذين يتبنون الطفل امتيازات نسب الطفل اليهم كانهم ابائهم بالحقيقة . ليكون للبركة

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

شعار ووردبريس.كوم

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   /  تغيير )

Google photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google. تسجيل خروج   /  تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   /  تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   /  تغيير )

Connecting to %s

%d مدونون معجبون بهذه: